ЗНВК "Світанок"
Головна>Національне патріотичне виховання>Турнір мовознавців "Мова наша соловїна"

Турнір мовознавців «Мова наша солов’їна – чиста, мов перлина»

(До Дня української писемності і мови, 3-4 класи )

Мета. Формувати розуміння того, що українська мова - наш скарб, без якого не може існувати ні народ, ні Україна як держава. Розширювати знання про красу і багатство української мови. Ознайомити дітей з українськими обрядами і звичаями. Пробудити почуття національної гідності. Виховувати любов до рідної мови, рідного краю, його традицій, почуття поваги до всього свого, українського, бажання розмовляти рідною мовою.

Обладнання. Вишивані рушники, калина, малюнки герба, прапора України, портрет Т. Г. Шевченка, плакати «Без мови рідної, юначе, й народу нашого нема», «Пісня - душа народу», «Кажуть, дитино, що мова наша - солов’їна».

Форма проведення: мовознавчий турнір.

Категорія учасників: 3-4 класи.

Хід заходу

(Виходять ведучі - хлопчик і дівчинка в українських костюмах з хлібом і сіллю на вишитому рушнику)

Дівчинка.
Добрий день вам,
добрі люди!
Хай вам щастя-доля буде,
Не на день і не на рік,
А на довгий-довгий вік.

Хлопчик.
Гостей дорогих
ми вітаємо щиро,
Стрічаємо з хлібом,
любов’ю і миром,
Для людей відкрита
хата наша біла,
Тільки б жодна кривда
в неї не забігла.

Ведуча 1: Шановні діти, вчителі, гості, запрошуємо вас до нашої господи на хліб та сіль, на слово щире, на бесіду мудру, на свято української мови.

Ведуча 2: Батьківщина починається з батька і матері, з оселі, де ви вперше побачили світ, з мови, якою розмовляють ваші батьки, з подвір’я, по якому ви бігали, з села чи міста, з України, де ви народилися. А Україна - це наша Батьківщина. У нашій світлиці сьогодні тепло і світло, тож давайте поговоримо про нашу рідну мову.

Ведуча 1: 9 листопада – День української писемності та мови. Це свято вшановує вся наша держава. Сьогодні ми зібрались, щоб вшанувати нашу рідну мову, бо вона – життя духовного основа.

Ведуча 2: Наша мова прекрасна, бо писалась людьми із гарячими серцями: Л. Українкою, М. Рильським, П. Тичиною, В. Симоненком, Т. Шевченком, І. Франком та багатьма іншими митцями. Вони всі прагнули, щоб мова огорнула всю Україну.

Ведуча 1: І сьогодні ми вшануємо нашу рідну українську мову та проведемо свято, приурочене до Дня української мови та писемності.

1-й учень.
Любіть Україну у сні й наяву,
Вишневу свою Україну,
Красу її вічно живу і нову,
І мову її солов’їну.

2-й учень.
Вся історія народу - в мові,
Мова - душа народу.
Позбавити народ рідної мови -
Це означає вбити народ.

3-й учень.

Зневажати мову мамину - біда,
Котра пустими
зробить наші душі,
І ми нащадкам зможемо
передати
Лиш те, що корені калині
сушить.

4-й учень.

О, не згуби свого народу,
Безсмертна мово,
рідна і терпка.
Ти є душа співучого народу,
Що був і є, і буде у віках.

5-й учень.
Яка ж багата рідна мова!
Увесь чарівний світ у ній!
Вона барвиста і чудова,
І нищити її не смій!


6-й учень.
Вона про все тобі розкаже,
Чарівних слів тебе навчить,
Усе розкриє і покаже,
Як правильно у світі жити.


(Виконання ученицею 4-Б кл. Симоненко Олександри пісні «Мова єднання».)

Ведуча 1: Українська мова багата не тільки в піснях, а й у побуті. Хто з вас не був в українській хаті? Кругом вишивки, скатертини, серветки і рушники.

Ведуча 2: Ось бачите, діти, яка багата і чудова українська мова. Вона, мов кринична вода, яку черпаєш, а їй немає ні кінця, ні краю. Тож розпочнемо нашу конкурсну програму. Вітаємо оплесками команди.

Конкурсна програма

Ø 1 конкурс «Розминка»

Ведучий по черзі ставить запитання кожній команді. Оцінюються швидкість і точність відповіді.

Запитання:

· Скільки літер в українському алфавіті?

· Скільки голосних звуків в українській мові?

· Яка частина мови називає предмет?

· Яка частина мови називає ознаку предмета?

· Як називають слова, близькі за значенням?

· Як називають слова, протилежні за значенням?

· До якої частини мови належать слова «малювати», «бігати»?

· До якої частини мови належать слова «він», «ми»?

· За яким словником перевіряють написання слів?

· Який словник містить пояснення значення слова?

2 конкурс «Перекладач»

Кожна команда отримує картки зі словами російською мовою, які потрібно перекласти на українську.

Слова для перекладу: зонтик, гвоздь, кровать, волноваться, сирень, краска, полотенце, галстук, написать, тетрадь, погладить, карандаш.

3 конкурс «Найкращі знавці»

Дати правильну відповідь на такі запитання:

1.Назва держави, в якій ми живемо? (Україна)
2. Люди, які живуть в Україні? (Українці)
3. Якого кольору прапор України? (Синьо-жовтий)
4. 3. Назва герба України. (Тризубець)
5. Головна вулиця Києва? (Хрещатик)
6. Якого кольору горобина і калина? (Червоного)
7. Синонім до слова «дужий». (Сильний)
8. Скільки звуків позначає буква «і»? (2)
9. Синонім слова «вузький». (Неширокий)
10. Перо яке? —... (Залізне, гусяче).

11. Буква, яка не має звуків. (Ь)

12. Синонім до слова «алфавіт»? (Абетка, азбука)
13. Державна мова нашої країни. (Українська)
14. Для чого потрібне мовлення? (Для спілкування)

4 конкурс «Диктор»

Представники кожної команди мають проказати скоромовки. Члени якої команди краще їх проговорять, та команда і переможе в цьому конкурсі.

Скоромовки

· Сів шпак на шпаківню,
Заспівав шпак пісню півню:
- Ти не вмієш так, як я,
Так, як ти, не вмію я.

· Ти, малий, скажи малому,
Хай малий малому скаже,
Хай малий теля прив’яже.

· За горою, біля броду,
Обгороджений город.
Барабанять по городу
Бараболя і горох.

· От Кіндрат, так Кіндрат,
Зуб зламав об мармелад.

5. Конкурс на знання прислів’їв та приказок про мову (учні зачитують прислів’я та приказки та пояснюють їх значення).

1. Не кидай слова на вітер.

2. Давши слово — держись, не давши слово — кріпись.

3. Птицю пізнати по пір’ю, а людину — по мові.

4. У кого рідна мова, в того й душа здорова.

5. Від теплого слова і лід розмерзає.

6. Слово не стріла, а глибше ранить.

7. Слова треба важити, а не лічити.

8. Де слово, там і душа.

9. Вітер гори руйнує, слово народи підійма.

10. Хто материнську мову зневажає, той і матері не шанує.

(Нагородження команд солодкими призами.)

Ведуча 1: Вітаємо бурхливими оплесками команди! Сьогодні ви гідно боролися.

Ведуча 2: Дякуємо нашим вболівальникам, які підтримували учасників.

Ведуча 1: До нових зустрічей!

 

На початок

Оновлено 14.09.2018