ЗНВК "Світанок"
Головна>Національне патріотичне виховання>Я - громадянин України і пишаюся цим.

Запорізький навчально-виховний комплекс І ступеня «Світанок»

ВИХОВНА ГОДИНА на тему:

Я – громадянин УКРАЇНИ і пишаюся цим


Виконала:

вихователь ГПД 4 –А класу

Ворошкова Т.Є

Мета:

Ø розширювати уявлення дітей про історію розвитку української мови, донести до серця кожного розуміння того, що рідна мова – наша душа, життя без якої є сірим і буденним, активізувати знання про неповторність і мелодійність української мови;

Ø формувати комунікативну компетентність, стимулювати пізнавальну активність, розвивати самостійність та креативність мислення, збагачувати словниковий запас, розвивати вміння спілкуватися в колективі й знаходити спільні рішення;

Ø прищеплювати інтерес дітей до української мови, виховувати почуття поваги до неї, національну самосвідомість, підвищувати загальну мовну культуру.

Хід свята

Вчитель.Щоб дізнатись тему нашого заходу, вам необхідно відгадати загадку.

Без неї жити неможливо,

Для всіх людей вона важлива.

Без неї пісні не співати,

Без неї й слова не сказати (Мова)

(Виходять діти в українських костюмах)

Учень 1. Раді ми гостей вітати,

Щастя і добра бажати.

Нас зібралось тут багато,

Бо сьогодні мови свято!

Вчитель. Україна...Рідний край...Рідна мова...Скільки почуттів з’єдналось в цих словах, скільки ніжності, любові та ласки! Що може бути для людини дорожчим за рідну мову? Кожному народу дорога його мова, а нам, українцям, найдорожча і найближча до серця – українська. Адже мова народу – це душа народу, його серце.

Учень 2. Солов’їну, барвінкову,

Колосисту на вік –

Українську рідну мову

В дар дали тобі батьки.

Берегти її плекати

Буду всюди й повсякчас,-

Бо ж єдина, так, як мати,

Мова в кожного із нас.

Вчитель . Для кожного народу своя мова – найкраща, але ніхто не буде заперечувати, що українська мова за милозвучністю і співучістю - одна з найкращих. Ще 928 року в Парижі на конкурсі мов визнали, що італійська, українська та французька мови найдоброзвучніші. Ми, українці, пишаємося своєю мовою, її мелодійністю, чистотою та багатством звуків.

3 – й учень. Мово ж моя, мово,

Мово України,

Ти моя казкова

пісня солов’їна.

Розцвітай під небом

Проліском прекрасним,

А любов до тебе

В серденьку не згасне.

4 – учень .

Йди по світу гідно

В шані і привіті,

ти для мене рідна

І найкраща в світі!

Мово ж моя, мово,

Мово – чарівниця

Не згаса духовна

Батьківська криниця.

Вчитель. Рідна мова. Судилась їй терниста доля...

Вбігає Незнайко

Незнайко. Рідна мова! Що таке мова? Хто її створив?

Вчитель. Постривай, друже. Як тебе звати? Щось ми не пам’ятаємо тебе серед мешканців нашої шкільної держави.

Незнайко. Я веселий невгадайко,

Люди звуть мене Незнайком.

Коли чогось не вгадаю,

Зразу кажуть – він не знає.

Хочу вас про рідну мову розпитати і все про неї дізнатись.

Вчитель. Ти, Незнайку, залишайся з нами і обов’язково знайдеш відповіді на свої запитання.

Стук у двері. Заходить «Мова»( дівчинка в українському костюмі)

Мова. Доброго дня, діти. Почула я, що ви про мене говорите, і прийшла до вас на свято. Все моє життя – це тернистий шлях боротьби. Я пережила дуже багато жорстоких століть, коли мене забороняли. Та ставши вільною, знову розквітла барвінковим цвітом.

Українська мова багата на казки, вірші. ігри, пісні, загадки. Усі ці скарби зібрані у коморах української мови.

І комора «Яка чудова українська мова»

ІІ комора «Гумористична»

ІІІ комора «Хто мову вивчає, той багато знає»

ІVкомора «Загадкова»

V комора «Хто знання має, той мур зламає »

VІ Фізкультхвилинка

І комора «Яка чудова українська мова»

Вчитель. «Мова кожного народу неповторна і своя», - це рядки з вірша. Здавна наш народ оспівував свою мову. У віршах і піснях називав її калиновою, солов’їною, барвінковою,милозвучною,співучою, мелодійною, багатою. Послухаймо найкращі вірші українських поетів про нашу рідну мову.

Виходять учні і читають вірші про мову.

1. Ти постаєш в ясній обнові,

Як пісня, линеш, рідне слово,

ти наше диво калинове,

кохана материнська мово!

2. Рідна мова моя, поетична, пісенна,

Пелюсткова і ніжна, як спів солов’я,

Як народу душа: щира, добра, натхненна,

Ти найкраща у світі, бо рідна моя.

3. Велична, щедра і прекрасна мова,

Прозора й чиста, як гірська вода,-

То України мова барвінкова,-

Така багата й вічно молода.

Вона, як ніжна пісня колискова,

заходить в серце й душу з ранніх літ,

Ця мова , наче пташка світанкова,

Що гордо лине в свій стрімкий політ.

4. Мово моя, найчистіша криниця,

Є і краса, і багатство в тобі.

Кожен приходить до тебе напитись

В радості, щасті, у тихій журбі.

5. Ти з джерела і струмочка дзвінкого,

З лісу і поля, з квіток і роси.

З лугу розквітлого, з неба ясного,

З грому, веселки й світанку, з краси.

6. Тож розправ свої крила, лети на свободу

І над світом чарівно звучи!

Залишайся навічно у серці народу.

Мово рідна моя, не мовчи!

ІІ комора «Гумористична»

Мова.

Багато слів сказали ми про мову,

Чудову нашу, материнську, калинову,

Яка для нас – життєвий старт...

Але ж у нас сьогодні свято,

Тож доречний тут і жарт...

(Учні читають гуморески Павла Глазового)

Кухлик

Дід приїхав із села, ходить по столиці.

Має гроші – не минає жодної крамниці.

Попросив він:

- Покажіть кухлик той, що з коаю.-

продавщиця:

- Що? Чого? Я не розумію.

- Кухлик, люба, покажіть, той. що збоку смужка.

- Да такий же кухлик десь є, якщо це кружка. -

Дід у руки кухлик взяв і нахмурив брови:

- На Вкраїні живете й не знаєте мови?

Продавщиця теж була гостра та бідова.

- У мене є свій язик, до чого тут мова.

І сказав їй мудрий дід:

- Цим пишатися не слід,

- Бо якраз така біда в моєї корови:

- Має , бідна, язика і не знає мови.

-

ІІІ комора «Хто мову вивчає, той багато знає»

Вчитель. Ми не тільки повинні любити рідну українську мову, милуватися словом, а також вивчати і знати правила мовознавчих розділів.

Вікторина «Мовознавці»

· Скільки літер в українському алфавіті?

· Скільки голосних звуків в українській мові?

· Як визначити кількість складів у слові?

· З якої літери пишуться назви квітів?

· Скільки звуків позначає літера «ї»?

· Який кущ є символом України?

· Яка найбільша річка України?

· Хто заснував місто Київ?

· Яке слово зашифровано в українському гербі?

· Які буквосполучення позначають один звук?

Народна мова – безмежний океан. Це поема, казка, легенда, приказка, прислів’я. У прислів’ях – мудрість народна. Я почну – а ви закінчуйте. Прислів’я хором називайте.

· Без верби і калини...(нема України)

· Кожному мила...(своя сторона)

· Від теплого слова...(і лід розмерзає)

· Добрим словом мур проб’єш,...(а лихим і в двері не ввійдеш)

· Гостре словечко...(коле сердечко).

· Коли хочеш щось сказати,...(то подумай , як почати)

· Добре тому жити,...(хто вміє говорити)

· Хто своєї мови цурається,...(той сам себе стидається).

· Слово – не горобець,...(вилетить – не спіймаєш).

Вчитель. Хоч як глумилися з нашої мови, принижували і забороняли, нехтували, не хотіли чути, та не змовкла вона в устах патріотів, звучить у народній пісні. Чути її можна у найвіддаленіших куточках світу.

(Звучать пісні про рідну мову)

ІVкомора «Загадкова»

Загадки загадує Мова.

1. Маленький. рожевий, тихо сидить, відпустиш його – заторохтить (язик)

2. Чия голова не має носа? (Капуста)

3. Хто все йде, а ні кроку не пройшов, все б’є, а ще нікого не побив? (Годинник)

4. Що може бути в порваній кишені?(Дірка)

5. Що не робить ні болю, ні печалі, а до сліз доводить ( Цибуля)

6. Як навколо об’їси

Серединки не проси.

Ми такі гостинці:

Дірка всередині. (Бублики)

7. Химерний, маленький,

Бокастий, товстенький,

Чимсь смачним напхавсь,

В окропі скупався,

У дірку впав – і пропав!( Вареник)

8. Скручений, зв’язаний,

По кімнаті танцює.( Віник)

9. Дивишся на нього,

А бачиш себе. Що це?(Дзеркало)

V комора «Хто знання має, той мур зламає»

1 конкурс «Що тут написано»

У кожному з цих слів криється одне або й два слова . Знайди їх.

Колиска стоколос

комар каблук

теніс ніжка

блакить виноград

касир кіннота

солома пиріг

телевізор стілець

водокачка комар

колоша тризуб

гавкіт голубінь

столиця листопад

подушка коломийка

гамак господиня

постіль слід

Гра «Зміни слово»

Додаючи, відкидаючи або змінюючи букви, перетвори слово

МЛИН на рибу

РІПКА на пташку

ЧАС на гострий овоч

ЛИС на поштове відправлення

ТІСТО на великий населений пункт

ГАЗ на друковане видання
ГОЛ на предмет шиття

СІЛЬ на густий фруктовий напій

ОСЕЛ на житло

ЧАЙ на морського птаха

СИР на їстівний гриб

СИН на пташку

САД на дитячий заклад

ПАРК на огорожу

КОРА на плаваючий транспорт

БАК на овоч

БУК на підручник

МАК на борошняний виріб

Підсумок.

Хочу до вас я звернутися, діти:

Можна людині без мови прожити,

Можна без пісні, без загадки й казки?

Хто відповість? Поміркуйте, будь ласка!

Учень

Як же людині без казки і слова,

Без задушевної пісні й розмови?

Думаю я, що таке неможливо.

Мова людини – це щастя, це диво!

Незнайко. Я все зрозумів. Наша мова одна з найдавніших у світі. Вона могутня, глибинна, співуча. Нам її заповіли наші діди й батьки, і ми повинні берегти цей найцінніший скарб.

Учень 1. Рідна мово!

Учень 2. Мудра Берегине.

Учень 3. Воскресни! Возродися! Забуяє вічним і віщим словом від лісів до моря, від гір до степів.

Мова.

Учи , дитино, рідну мову,

Гордися нею і лелій.

А зрадити голубоньку чудову

Ти навіть в думці не посмій.

Вчитель.

Дорогі діти. Ви переконалися, що наша мова таємнича, незбагненна, прадавня. невичерпна, але досі повністю нами не опанована. Тому у нас попереду ще багато подорожей до країни мови.

Мова – це диво!

З нею людина розумна й щаслива.

Знаючи мову, спілкуються люди,

Мова загине – й людини не буде.

Як же без мови?Я не уявляю!

Я щохвилини про щось та й питаю.

А коли мови не будемо знати,

Як же ми зможемо світ пізнавати?

Ми з вами всі живемо в Україні,

Мова чудова й пісні в нас чарівні.

Треба, щоб мову ми вчили і знали

Й нею частенько усі розмовляли.

Будьмо ж добрими дітьми свого народу! Плекаймо і бережімо свою мову!.

 

На початок

Оновлено 14.09.2018